Site Overlay

6 διατροφικοί μύθοι

Η διατροφή είναι ένα θέμα που απασχολεί ολοένα και περισσότερο ανθρώπους, όμως δυστυχώς λαμβάνουμε πολλές πληροφορίες σχετικά με αυτή, που κάποιες είναι σωστές και κάποιες είναι λανθασμένες. Τέτοιες πληροφορίες προέρχονται άλλοτε από ειδικούς επιστήμονες διατροφής και άλλοτε από μέσα μαζικής ενημέρωσης, περιοδικά, τηλεόραση, διάφορες ιστοσελίδες (μη έγκυρες) και «μη ειδικούς» στο τομέα της διατροφής. Ωστόσο, όταν μια πληροφορία αναπαράγεται συνεχώς και με πολλούς από τους παραπάνω τρόπους, στο τέλος δημιουργείται ένας μύθος που δύσκολα μπορεί να ακυρωθεί όταν το άτομο το έχει ακούσει τόσες φορές. Με δεδομένο ότι οι διατροφικές μας επιλογές επηρεάζουν την καθημερινότητά μας, την υγεία μας και την εμφάνιση μας ας δούμε παρακάτω έξι από τους διατροφικούς μύθους που έχουν δημιουργηθεί κατά καιρούς.

Μύθος 1ος : « Καλύτερα να μην τρώω όλα τα γεύματα για να μπορέσω να χάσω κιλά»

Πολλές φορές η έντονη επιθυμία μας για γρήγορη απώλεια βάρους μας οδηγεί στο να καταφεύγουμε σε λύσεις που φαινομενικά μπορεί να είναι αποτελεσματικές αλλά τελικά λειτουργούν αντιστρόφως. Πολλές έρευνες έχουν οδηγηθεί  στο συμπέρασμα ότι παραλείποντας γεύματα μέσα στη μέρα καταλήγουμε να υπερκαταναλώνουμε μεγάλη ποσότητα τροφής στο επόμενο γεύμα. Ωστόσο, παραλείποντας γεύματα μειώνουμε την πρόσληψη σε ημερήσιες ανάγκες , με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούμε τον μεταβολισμό και να μην το ενεργοποιούμε με περισσότερες καύσεις. Ιδανικά, το να ακολουθούμε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής , 3 κύρια γεύματα και 2-3 ενδιάμεσα σνακ, μας βοηθάει στο να αυξήσουμε το μεταβολισμό ώστε να χάσουμε βάρος και μειώνει το αίσθημα της πείνας.

Μύθος 2ος : «Τα αυγά βλάπτουν αυξάνοντας τη χοληστερόλη»

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η καθημερινή κατανάλωση αυγών δεν έχει σημαντική επίδραση στη χοληστερόλη του αίματος  ή κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών. Τα αυγά περιέχουν πολύ χαμηλή ποσότητα κορεσμένων λιπαρών,  έχουν υψηλή διατροφική αξία σε πρωτεΐνη, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Επομένως, υπάρχουν σημαντικά οφέλη με την κατανάλωση αυγών και ενθαρρύνεται η κατανάλωση μέχρι και 1 αυγό την ημέρα σε ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής.

Μύθος 3ος : «Οι υδατάνθρακες παχαίνουν»

Πολλοί πιστεύουν πως η μείωση των υδατανθράκων θα βοηθήσει στο να χάσουμε ευκολότερα βάρος και πως θα είμαστε υγιείς. Είναι γεγονός πως αν στη διατροφή μας συμπεριλαμβάνουμε μόνο πρωτεΐνη και σαλάτα ή λαχανικά μπορεί να χάσουμε πιο εύκολα βάρος γιατί ο οργανισμός δεν παίρνει ενέργεια πλέον από τους υδατάνθρακες αλλά από το λίπος. Όμως, οι υδατάνθρακες περιέχουν όλες τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες είναι απαραίτητες για την απελευθέρωση ενέργειας από το φαγητό, γι’ αυτό και όταν τους αποκλείουμε από τη διατροφή μας νιώθουμε κουρασμένοι και χωρίς ενέργεια. Αυτό που κάνει τους υδατάνθρακες μεγαλύτερους θερμιδικά είναι η προσθήκη λίπους όπως για παράδειγμα το βούτυρο, οι κρεμώδεις σάλτσες και το τηγάνισμα. Επομένως, δεν αποκλείουμε τους υδατάνθρακες από τη διατροφή μας απλά προτιμάμε εκείνους που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες (καστανό ρύζι, ψωμί και ζυμαρικά ολικής αλέσεως), γιατί χορταίνουμε περισσότερο και περιέχουν λιγότερο αλάτι και ζάχαρη.

Μύθος 4ος: «Η ζάχαρη απαγορεύεται όταν κάνω δίαιτα απώλειας βάρους»

Τίποτα δεν απαγορεύεται στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής . Οι γενικές συστάσεις προτείνουν γενικά μειωμένη κατανάλωση ζάχαρης στο καθημερινό μας πρόγραμμα διατροφής αλλά δεν την απαγορεύουν. Η ζάχαρη ανήκει στους απλούς υδατάνθρακες, αποτελώντας ένα «καύσιμο» για άμεση παροχή ενέργειας στον οργανισμό. Ακόμη λοιπόν και στις δίαιτες αδυνατίσματος η ζάχαρη δεν κρίνεται απαγορευτική, απλά η ένταξη της πρέπει να γίνεται με μέτρο σύμφωνα με τις δικές σας ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά και σύμφωνα με τις συστάσεις του διαιτολόγου. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε και την ύπαρξη της κρυφής ζάχαρης μέσα στα τρόφιμα όπως τα δημητριακά πρωινού, μπάρες δημητριακών κλπ. , που πρέπει να τη συνυπολογίζουμε στο διαιτολόγιο μας.

Μύθος 5ος: «Τα light τρόφιμα μπορούμε να τα καταναλώνουμε άφθονα»

Επιστημονικά δεδομένα υποστηρίζουν πως τα light τρόφιμα μπορούν να αποτελέσουν έναν ισχυρό σύμμαχο στην προσπάθεια διαχείρισης του σωματικού μας βάρους, αρκεί να καταναλώνονται με μέτρο και στο πλαίσιο ενός ισορροπημένου και ενεργού τρόπου ζωής.  Έχει δημιουργηθεί μία παρανόηση ως προς το ότι τα light τρόφιμα δεν παχαίνουν. Όμως light δεν σημαίνει και χωρίς θερμίδες, όπως ορίζει και η νομοθεσία τροφίμων όπου light θεωρούνται τα τρόφιμα και ροφήματα που αποδίδουν 30% λιγότερη ενέργεια σε σχέση με τα κανονικά προϊόντα (πχ. 1 φέτα κίτρινο τυρί περιέχει 75 θερμίδες ενώ 1 φέτα κίτρινο τυρί χαμηλών λιπαρών   περιέχει 55 θερμίδες). Είναι σημαντικό πάντοτε να κοιτάς την ετικέτα και τα συστατικά του προϊόντος για να βλέπεις τι πραγματικά μπορεί να περιέχει το προϊόν που θα καταναλώσεις. Ασχέτως αν ένα τρόφιμο είναι χαμηλό σε λιπαρά ή ζάχαρη, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει περισσότερη ζάχαρη ή κορεσμένα λιπαρά  αντίστοιχα. Άρα, σίγουρα δεν θα ήταν καλό να το καταναλώνεις άφθονα.

Μύθος 6ος: «Το ελαιόλαδο είναι θρεπτικό τρόφιμο και συνεπώς δεν παχαίνει»

Το ελαιόλαδο αποτελείται από τα λεγόμενα «καλά» μονοακόρεστα λιπαρά και αποτελεί ένα θρεπτικό τρόφιμο, από την άλλη μεριά, όμως, δεν παύει να ανήκει στην κατηγορία του λίπους, που σημαίνει ότι είναι πλούσιο σε θερμίδες αφού έχει την ίδια θερμιδική αξία με όλα τα λίπη που δίνουν 9 θερμίδες ανά γραμμάριο. Πράγμα που σημαίνει κάτι παραπάνω από διπλάσιες αν τις συγκρίνουμε με τους υδατάνθρακες (ψωμί, ζάχαρη, μακαρόνια κλπ.) και τις πρωτεΐνες (κόκκινο κρέας, ψάρι, πουλερικά κλπ.) που αποδίδουν 4 θερμίδες ανά γραμμάριο. Η κατανάλωση ελαιόλαδου είναι ευεργετική για την υγεία, αλλά όταν θέλουμε να προσέξουμε το βάρος μας πρέπει να προσέξουμε και την ποσότητα του ελαιόλαδου που καταναλώνουμε.

Scroll Up