Είναι γεγονός ότι το τυρί κατέχει ιδιαίτερη θέση στη δίαιτα μας. Μπορεί από τη μία να έχει αρκετή περιεκτικότητα σε θερμίδες και λιπαρά αλλά απ’ την άλλη είναι πολύ γευστικό, νόστιμο και έχει μεγάλη και σημαντική θρεπτική αξία. Η συμβολή του στη διατήρηση και βελτίωση της υγείας είναι σημαντική καθώς μπορεί να προστατεύσει τον οργανισμό από παθήσεις των οστών και από οδοντικές φθορές, ενώ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης χρόνιων παθήσεων.

tyria lipara 300x200 Η διατροφική αξία των τυριών

Οι διατροφολόγοι τονίζουν το πόσο πλούσια πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας αποτελεί ,παρόμοιας με εκείνης του κρέατος και παρέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Επειδή το τυρί υφίσταται ωρίμανση, η πρωτεΐνη διασπάται με αποτέλεσμα την πλήρη αφομοίωση του από τον οργανισμό καθώς και την καλύτερη πέψη του. Η αναλογία του σε πρωτεΐνες εξαρτάται κυρίως από την ποσότητα ξηρής ύλης που περιέχει. Οι πρωτεΐνες του συμβάλλουν στην επιδιόρθωση των κατεστραμμένων ιστών του σώματος και στην ανάπτυξη αντισωμάτων για την καταπολέμηση των λοιμώξεων.

Επιπλέον ,λόγω των μεγάλων ποσοτήτων βιταμινών του συμπλέγματος Β που περιέχουν το τυρί και τα τυροκομικά προϊόντα συμβάλλουν σημαντικά στην ομαλή λειτουργία του του καρδιαγγειακού, αναπαραγωγικού, ανοσοποιητικού και νευρικού σύστημα.

Τα τυριά επίσης, είναι γνωστό ότι έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε ασβεστίου, η οποία βέβαια διαμορφώνεται ανάλογα με το είδος . Κατά κύριο λόγο τα κίτρινα τυρία (π.χ. παρμεζάνα, γραβιέρα, grana padano) περιέχουν περισσότερο ασβέστιο συγκριτικά με τα λευκα (φέτα, ανθότυρο cottage κλτ). Επιπλέον, το τυρί μπορεί να αποτελέσει μια πολύ καλή εναλλακτική  σε άτομα που δεν καταναλώνουν γάλα ή γιαούρτι, πάσχουν από οστεοπόρωση ή οστεοπενία, είναι εγκυες ή γυναίκες κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης που έχουν μεγάλες ανάγκες σε ασβέστιο.

Επιπροσθέτως οι διαιτολόγοι συνιστούν σε άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη να καταναλώνουν τυρί καθώς έχει μικρά ποσοστά λακτόζης. Τα μαλακά τυριά έχουν 50% λιγότερη λακτόζη από το γάλα, ενώ στα σκληρά τυριά η περιεκτικότητα σε λακτόζη μειώνεται. Αυτό συμβαίνει λόγω της ζύμωσης που υφίσταται η λακτόζη κατά την παρασκευή του τυριού με αποτέλεσμα να γίνονται πιο φιλικά στο πεπτικό σύστημα.

Τέλος είναι γνωστό ότι αρκετά είδη τυριών έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά, η οποία φυσικά ποικίλλει ανάλογα με το είδος του. Το πλήρες τυρί περιέχει σημαντική ποσότητα λίπους που κυμαίνεται στο 30-48% . Από αυτά τα λιπαρά το μεγαλύτερο ποσοστό αποτελείται από κορεσμένα  τα οποία έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία . Σύμφωνα με τους διατροφολόγους το τυρί θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο και ιδιαίτερα από άτομα που παρουσιάζουν υψηλές τιμές χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων  στο αίμα. Επίσης , μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα με Light, μειώνοντας έτσι την πρόσληψη των λιπαρών και διατηρώντας τη θρεπτική αξία και τη νοστιμιά.



Show Buttons
Hide Buttons